به گزارش پایگاه خبری افشاگری، به عقیده برخی کارشناسان حوزه اقتصاد دیجیتال به سه دسته تقسیم میشود. دسته اول مربوط به نرمافزار، سخت افزار و زیر ساخت است. حوزه دوم بحث دیجیتالی شدن کسب و کارها سنتی و حوزه سوم نیز حوزه کسب و کارهای نوین حوزه اقتصاد و دیجیتال است.
طی چند سال اخیر شاهد بودیم که حوزه دوم اقتصاد دیجیتال به صورت قابل توجهی گسترش پیدا کرده است. در حال حاضر شاهد رشد نمونههای متعددی از دیجیتالی شدن در کسب و کارهای خرد را شاهد هستیم. یکی از پلتفرمهایی که طی چند سال اخیر توانست کسب و کارهای را به خود جلب کند، اینستاگرام بود.
اقدام جدید اینستاگرام برای حمایت مستقیم از تولیدکنندگان محتوا
توسعه دهندگان مختلف تلفن همراه اعلام کردهاند، اینستاگرام، به عنوان یکی از معروف ترین شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری عکس و ویدئو، در حال برنامه ریزی است که به زودی نسخه توکن های غیرقابل معاوضه ی (NFT) خود را راه اندازی کند. ظاهرا ایدههایی مثل این سرویس ارتباط مستقیم با مشتریان را امکانپذیر می کند و احتمالاً با گذشت زمان پایدارتر و قابل پیش بینی تر خواهد بود.
پیش از این نیز، مدیر اجرایی اینستاگرام، آدام ماسری(Adam Mosseri)، در مورد فناوری هایی که به سازندگان اجازه میدهد با استفاده از این سرویس درآمد مستقل کسب کنند، توضیح داده بود.
در واقع تمرکز سیاستگذار در ایران باید بر جلب و اعتمادسازی برای کسب و کارها از طریق ایجاد انتفاع اقتصادی و حمایتهای معنوی دیگر مانند تبلیغات باشد. ایده اینستاگرام برای ایجاد توکن میتواند به عنوان یک الگو در داخل کشور مورد توجه قرار بگیرد. مدتی است که بانک مرکزی از رمز ریال رونمایی کرده است در نتیجه زمینه پیادهسازی نمونه مشابه در پلتفرمهای خارجی وجود دارد.
این امکان وجود دارد تا صاحبان پلتفرمهای داخلی بخشی از درآمدهای خود که از طریق خلق ترافیک به دست میآید را به کسب و کارهایی بدهند که وارد این پلتفرمها شده و مخاطب جذب میکنند. در صورتی که طرح مناسب و قابل قبولی برای کسب و کارها در نظر گرفته شود، میتواند منجر به جلب کسب و کارها به این پلتفرمها شود.
با توجه به فضای موجود در جامعه لازم است دولت شرایطی را فراهم کند تا در ابتدا اعتمادسازی در خصوص پلتفرمهای داخلی انجام شود. حمایت از کسب و کارهایی که وارد این فضا میشوند و مخاطب جذب میکنند میتواند یک روش مناسب در این مسیر باشد.