به گزارش پایگاه خبری افشاگری، اصغر خسروشاهی امروز در نشست خبری اظهار کرد: ۳ دهه است در صنعت خودرو سرمایه گذاری شده اما یه دلیل سیاست گذاری غلط در معرض تهدید است.
عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو افزود: راه اندازی خطوط مونتاژ فول سی کی دی (واردات قطعات از چین) مشکل جدی ماست. این مدل واردات برای کشورهایی است که به تازگی در صنعت خودرو سرمایه گذاری کرده است اما برای کشور ما که ۶۰ سال است صنعت خودروسازی داریم دوباره وارد مرحله واردات سی کی دی شدن، یک فاجعه بزرگ است.
وی تاکید کرد: با توجه به عدم سیاست صحیح وزارت صمت، در حال توسعه مونتاژکاری هستیم و این درحالیست که باید تولید داخل توسعه یابد.
خسروشاهی گفت: توسعه صنعت مونتاژ و سی کی دی کاری به منزله مرگ قطعه سازی و توسعه، تحول و مهندسی صنعت خودرو در کشور است.
وی افزود: امسال ۱۲۰ هزار دستگاه قطعات منفصله کامل یا فول سی کی دی برای مونتاژ وارد شد در حالی که بالای یک میلیون تولید داخلی داشتیم. تقریباً ارزبری تولید و مونتاژ یکسان است.
این مقام صنفی اظهار کرد: شرکتهای مونتاژکار سودهای کلانی میبرند بنابراین این سیاست گذاری غلط باعث شده که شرکتهای ایران خودرو و سایپا نیز به دنبال و مونتاژ بروند زیرا هم سود کلان و هم دردسر و هزینه کمتری دارد.
وی افزود: واردات خودروی کامل بهتر از فول سی کی دی است زیرا هم ارزانتر تمام میشود و هم تعرفه کامل میپردازد و از رانت تعرفه ساخت داخل استفاده نمی شود.
عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان اظهار کرد: باید به جای فول سی کی دی اجازه واردات خودروی کامل را بدهند زیرا مونتاژکاری هیچ نفع صنعتی ندارد.
خسروشاهی تصریح کرد: روسیه که با تحریم مواجه شدتولید خودرو در این کشور از ۱.۵ میلیون دستگاه به ۱۰۰ هزار دستگاه کاهش یافت اما با توجه به توسعه صنهت خودروسازی ایران ما اگر چه تحریمهای شدیدتری داریم اما تا این حد تضعیف نشدیم و حتی برنامه ریزی برای تولید بالای یک میلیون دستگاه نیز میکنیم.
وی گفت: سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی مربوط به دهه ۷۰ و ۸۰ میشود بنابراین باید سرمایه گذاری جدیدی در این حوزه انجام شود.