به گزارش پایگاه خبری افشاگری محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تسنیم، در پاسخ به سوالی در مورد تبصره 14 قانون بودجه سال 1402 و تغییرات آن در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از قانون هفدمندسازی یارانهها از این جهت که منابع هدفمندی اکثرا از شرکتهای دولتی حاصل میشد، در قانون تبصره 14 به بودجه اضافه شد که در آن منابع و مصارف هدفمندی تجمیع میشود.
وی با بیان اینکه بخش عمده منابع این تبصره عبارت است از مابهالتفاوت قیمت فروش فراوردههای نفتی داخلی مانند بنزین، گازوئیل و نفت سفید به نسبت قیمتی که پیش از اجرای قانون هدفمندی بوده است، گفت: منابع حاصل از صادرات فرآوردهها و همچنین درآمدهای حاصل از فروش فرآوردهها به پتروشیمیها و صنایع نیز در تبصره 14 قرار میگیرد.
در بخش مصارف، بخشی از درآمدها برای هزینههای تولید به خود شرکتها پرداخت میشود. بخشی از مصارف مربوط به یارانه و بخشی نیز برای حمایت از تولید در نظر گرفته شده بود. تبصره 14 در طول سالهای مختلف خود به یک بودجه جداگانه تبدیل شده بود.
زنگنه در ادامه گفت: روند تخصیص و هزینهکرد منابع تبصره 14 ذیل سازمان هدفمندسازی یارانهها انجام میشد و بعضا سازمان برنامه و بودجه نمیتوانست ورودی به آن داشته باشد. به این ترتیب این تبصره خود به یک قانون بودجه در دل قانون بودجه کشور تبدیل شده بود.
با توجه به شفافسازیهایی که طی سالهای اخیر در مورد شرکت نفت و شرکتهای تابع آن انجام شد و همچنین به سبب افزایش مصرف فرآوردههای نفتی در داخل کشور منابع تبصره 14 رشد قابل توجهی رسیده است. در سال جاری رقم مربوط به این تبصره عددی بین 800 تا 850 هزار میلیارد تومان تخمین زده میشدکه این عدد برابر است با بودجه عمومی دولت در سه سال پیش.
تفکیک موارد انحرافی از تبصره 14 قانون بودجه
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه بسیاری از مصارف به تبصره 14 اضافه شده بود، گفت: به طور مثال هزینههای بخشهای فرهنگی، هنری، برخی از دانشگاهها، مجموعهها و موسسات در این تبصره آمده بود که نوعی بیانضباطی را در بودجه ایجاد کرده بود. اتفاق خوبی که در سال جاری رخ داد این بود که دولت بخشی از این مصارف را در سر فصل خود وارد بودجه کرد.
به این ترتیب مصارف تبصره 14 در بودجه سال 1402 تنها معطوف به حوزه یارانهها، جبران هزینههای تولید و حمایت از تولید شد. سر جمع مصارف مربوط به حمایت از تولید در جزء 2 بند الف تبصره 18 میآید. در واقع این منابع در قالب یارانه در اختیار بانکها قرار میگیرد و در قالب تسهیلات به بخش تولید داده میشود.
485 همت برای یارانهها در نظر گرفته شد/ تبصره 14 سبک شد؟
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص تبصره 14 در قانون بودجه سال 1402 گفت: در سال جاری عملا مجلس تغییر خاصی در تبصره 14 ایجاد نکرد و رقمی که دولت در تبصره 14 آورده است، که حدود 660 هزار میلیارد تومان منابع و مصارف است، توسط مجلس پذیرفته شد. بخشی که حدود 485 همت است صرف یارانه میشود. حدود 315 همت شامل یارانه نقدی، 29 همت برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و 15.5 همت نیز برای خانوادههای تحت پوشش بهزیستی است.
وی گفت: در مجموع 45 همت برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تخصیص پیدا میکند. 56 همت برای یارانه نان در تبصره 14 در نظر گرفته شده است. یارانه دارو نیز 69 همت در نظر گرفته شده است. این موارد ارقام اصلی تبصره 14 هستند که مجموع آنها به 485 هزار میلیارد تومان میرسد.
زنگنه اظهار کرد: از مابقی مصارف تبصره 14 نیز 98 همت مربوط به هزینههای شرکتها و مبلغ کمی در خصوص عوارض سهم خزانه میشود. حدود 800 تا 850 همت برآورد کل تبصره 14 است که اختلاف آن با 600 همتی که به آن اشاره شد در سرفصلهای جدا شده از تبصره 14 قرار گرفته است. بخشی از این رقم مربوط به مباحث فرهنگی و .. است.
در نتیجه امسال تبصره 14 سبک تر از سالهای گذشته خواهد بود. البته در بندهای تبصره 14 ذکر شده است که اگر مازاد درآمد وجود داشته باشد، به طور مثال اگر درآمدهای مربوط به فروش فرآوردهها به داخل کشور افزایش پیدا کند، ارقامی به یارانه نان اضافه شود.